En god start på året!

Selv om det ble litt festligheter og mindre trening i julen, har jeg greid å holde på formen. Det er 20 uker til Ironman 70,3 Barcelona, som er hovedmålet før sommeren. Det er mange som tror at jeg allerede er i veldig god form, men kondisjonsmessig er det nok feil. Jeg løper mila på 55 minutter, noe som helt klart kan jobbes med;) Jeg synes jeg er utholden, og kan jobbe tungt uten å få melkesyre, men jeg er nok ikke så langt i fra andre som mosjonerer noen dager i uken. En fordel jeg har nå, er at jeg nå er en god del sterke, fra topp til tå. Det var ikke tilfellet forrige gang jeg drev med triatlon.

Det har vært en god start på året.

Svømming:
Jeg var så heldig at Marie fra crossfiten ble med på en av svømmeøktene denne uken. Hun er tidligere svømmer, og dedikerte hele timen på å plukke feil og veilede meg. Jeg legger inn en ekstra takk til henne her på bloggen;) Jeg har slitt lenge med at svømmetakene krysser over hverandre og jeg har ikke fått skikkelig tak i vannet. Jeg har derfor ikke klart å øke farten med samme frekvens, noe som gjerne er hensikten med hele svømmetreningen. Det er litt mer slitsomt med et bredere svømmegrep, og det føltes ikke naturlig i det hele tatt. Årsaken kan være at jeg heller ikke har hatt styrken som kreves for denne teknikken. Likevel har jeg lyttet på de andre, og øvd og øvd på dette. Denne uken løsnet det, og jeg drar meg selv i vannet på en helt annen måte, får bedre gli og vannfølelse. Det vil bli morsomt å teste 100m snart. Gammel rekord er 2:10, som ikke er veldig bra.

For oss mosjonister, som ikke har egen trener, kan et godt tips være å se på svømmetutorials, f.eks Allan Hovda sine, som Norges beste triatlet. Han tar opp de enkle tingene som kan gjøre store forskjeller. 

Løping:
Jeg har slitt mye med skader, i hovedsak langdistansekne og stive hofter. Dette kom av overbelastning i forrige sesong med triathlon. Knær og hofter har ikke likt å løpe særlig langt. Den siste tiden har jeg hatt flere intervaller og noen distanseøkter, men vært forsiktig. Jeg hadde denne uken en økt på 18,3 km ute, for å teste knær og utholdenhet. Jeg erfarte da at vann er som bensin på bålet for meg. Jeg MÅ ha drukket mye vann i forkant, ellers går ikke maskinen. Det ble både lettere og gikk raskere da jeg fylte på halvveis. Knærne holdt seg fine hele veien, noe jeg er utrolig glad for. Normalt begynner murringen etter 7 km.

Jeg er nok blitt litt bedre i form, men ikke veldig. Nå kan jeg ligge i sone 1 hele veien, i 1,5 time i 8.km/t uten å bikke over i sone 2. Det klarte jeg ikke for noen måneder siden. Status mølle: 8,0 km/t - sone 1 1,5 time og  8,5 km/t - sone 2 1,5 time. Les mer om intensitetssoner her.

Sykkelen er festet til rulla, og blir med fra neste uke. Det blir en veldig hard uke, men jeg er klar!



Håper flere enn meg er i gang - Godt nyttår!

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

Christine

Christine

29, Haugesund

Snudde om på livet i 2012 og gjennomførte Ironman 70,3. Nå er det stort sett Crossfit og triathlon som er på agendaen, men jeg prøver stadig ut nye ting. Jeg opplever mye glede av treningen, og av de opplevelser som kommer av den. Livet blir som du bestemmer det skal være - og jeg hater dårlige unskyldninger for å ikke utnytte mulighetene som er der ute. Bare tenk på alt det morsomme man går glipp av om man bare gjør som man alltid har gjort? Her deler jeg av mine erfaringer, kunnskap og tips, gjerne rettet mot "oss treningsvimser" som også har et liv utenom...

Kategorier

Arkiv

hits